Gyerekkori élmények, melyeket egy életen át a szívünkben hordozunk


Olvasási idő: 4 perc

Ha megkérdeznék tőlünk, mi a legjobb gyermekkori élményünk, mi jutna eszünkbe? Egy őszi kirándulás, nyaralás a családdal, nagy játék a szabadban vagy éppen valamilyen közösségi program? Amikor az ismerőseimet kérdeztem, mind hasonló emlékeket idéztek fel. Ugyanis ezek a gyermekkori élmények nemcsak a felnőttkori édes nosztalgiát adják nekünk, hanem annál sokkal többet.

Lovas Katalin óvodapedagógus, mentálhigiénés szakember szerint minden új élmény magában hordozza egy új világ feltárásának lehetőségét, mely érdekes kalandokat, új információkat, tapasztalatokat és kibővült kapcsolatrendszert
hordozhat. Ugyanis gyerekként a játék nem puszta szórakozás, hanem nagybetűs feladat. A szakember szerint ez segíti azt, hogy a gyerekek elsajátítsák a társadalomba, és egy-egy csoportba történő beilleszkedés normáit, azaz szocializálódjanak. A gyermekek a világot a saját tapasztalataikon, megéléseiken keresztül ismerik meg. Elemi pszichés szükségletük a
játék, a sokszínű tapasztalatszerzés. Ez pedig kiemelt fontossággal bír a taktilis (tapintásos) érzékelés fejlődésében, melyen keresztül nemcsak az idegrendszerük fejlődik, de érik az érzelmi világuk is. Szintén fontos szerepe van az élményeknek a kommunikáció fejlődésében, azaz abban, hogy a gyerekeknek megjöjjön a beszédkedve és ki is tudják fejezni magukat.
De egy-egy ilyen élmény során tanulnak a határaikról és mások határairól, igényeiről is. Ez pedig segíti a magabiztosságuk és érzelmi biztonságuk kialakulását, és elengedhetetlen a felnőttkori működésükhöz.

Ha az élménygazdag gyermekkor ilyen meghatározó, akkor joggal merül fel a kérdés, hogy mi történik azokkal a gyerekekkel, akiknek ez nem adatik meg. Azokkal, akik a cikk elején feltett kérdésre talán nem is tudnak válaszolni. Lovas Katalin szerint a gyerekek világról alkotott képét mi, felnőttek is alakítjuk azáltal, hogy milyen lehetőséget tudunk nekik kínálni a tapasztalatszerzésre. Az ingerszegény környezet a világ sokszínűségétől fosztja meg a gyermeket. Pont ezért minden olyan lehetőség, amely a gyermeket új élményhez vagy ingerhez juttatja, ebbe a gazdagságba ad bepillantást
számára. Amikor egy gyermek rácsodálkozik a világra és a megismerésen keresztül felfedezi a lehetőségeket, akkor valami olyan különleges tudás birtokába kerül, amely átsegíti az élet kihívásain. Hiszen a változásra és változtatásra való készség kezd kibontakozni.

Ezt pedig Puporka Gusztáv, a tuzséri Tasak Tanoda vezetője is megerősíti. A tanodában olyan gyermekek számára biztosítanak tanulási és fejlődési lehetőséget, akiknek az otthonukban ez nem biztosított. Nincs külön szobájuk, íróasztaluk, és a családjuk sem bátorítja őket az iskolai feladatokban. Ebben az ingerszegény környezetben pedig nincsenek igazán élményeik sem. Éppen ezért Gusztávék nemcsak programokat szerveznek számukra, de magát a tanulást is élménnyé teszik. Céluk, hogy a foglalkozások végén azt mondják a gyerekek: észre sem vettem, hogy tanulok. Éppen ezért sokszor hoznak játékokat, amelyek során a gyerekek rengeteget fejlődnek, a világról való tudásuk nő, mégsem élik meg unalmasnak. A hosszú távú cél pedig az, hogy egyfajta belső indíttatásuk legyen arra, hogy tanulni akarjanak, és meglássák, hogy a tanuláson keresztül sok mindent el lehet érni. Azonban a tanoda célja az is, hogy élményeket is adjanak a gyerekeknek. Különösen fontos ez a nyári szünetben, amikor a legtöbbjük számára semmilyen szabadidős lehetőség nem adott. Legyen szó balatoni útról, foci- vagy úszótáborról, zenei oktatásról vagy éppen főzésről. 

” Szeretnénk, ha kimozdulnának abból a közegből, ahol élnek, látnának jó példákat, meglátnák, hogy a társadalomnak vannak más részei is, és lehet hasznosan is eltölteni a nyári szünidőt. Ennek pedig szintén előnye, hogy látnak egy másik mintát arra, hogy hogyan éljenek. Például lehet másképp élni a családban, mint ahogy azt a sajátjukban látták. És a változás innen indul.” – mondja a tanodavezető. Ezen programok megvalósításában pedig a Baptista Tevékeny Szeretet Misszió Alapítvány is rendszeresen részt vesz. Például sportnapokat szerveznek a gyerekek számára, ahol hivatásos sportolók bátorítják őket arra, hogy küzdjenek az álmaikért. Több sportoló hasonló háttérből származik, mint ők, éppen ezért még hitelesebb a példájuk és igazi inspirációt nyújtanak számukra. De az élményprogramokon nemcsak a tanoda diákjai, hanem más csoportok, például nevelt gyerekek is részt vesznek. Bacsó Benjámin, az alapítvány elnöke szerint ezek az alkalmak olyan élmények lehetnek, melyek jelentős mértékben befolyásolják a gyerekek jövőképét és céljait.

 “A nevelt gyerekek háttere rendkívül összetett. Többeknek nehéz családi körülmények miatt kellett nevelőcsaládokhoz kerülniük, akik mindent megtesznek azért, hogy biztonságos körülmények között tudjanak felnőni. A célunk, hogy azokat a negatív élményeket, amit a családból való kiemelés során átéltek, pozitív élményekkel tudjuk ellensúlyozni.” – emeli ki az
alapítvány elnöke. És hogyan válik tényleg meghatározó élménnyé egy-egy program? Lovas Katalin szerint, amikor egy nehezebb sorsú gyermek megtapasztalja az őszinte szeretetet, elfogadást, támogatást és azt, hogy valaki észreveszi őt és
fontos, akkor ezt az élményt egy életen át vinni fogja a szívében.

Hegyesi Zita

Megosztás itt: facebook
Facebook

TOVÁBBI FRISS CIKKEK